20 augustus 2015 

Rollenspel voorbeeld

Rollenspel voorbeeld

Een rollenspel voorbeeld gaat je helpen om je beter voor te bereiden. Het kan erg spannend zijn om binnenkort assessment af te moeten leggen. Je wil graag weten wat je allemaal moet doen, je wil het beste van jezelf laten zien, niet onzeker zijn en daarom zijn de tips die we je geven een houvast tijdens het rollenspel in de praktijk. Wat voor informatie krijg je bij een rollenspel? Hoe vindt het gesprek plaats? Waar? Deze en andere vragen worden hier beantwoord. Lees alle informatie rustig door en zorg dat je optimaal bent voorbereid.

Inhoudsopgave

[[showindex]]

assessment training banner

Algemene informatie rollenspel voorbeeld

Voordat je een rollenspel uit kunt voeren, heb je eerst informatie nodig over de situatie zelf en welke rol jij daarbij aan gaat nemen. De informatie die je krijgt is voor beide personen van belang. Je krijgt vaak allebei de algemene informatie en dan krijg je ook nog individueel informatie over de rol die je aan moet nemen. De situatieschets is de informatie die voor beide personen van belang is. Je vindt hier informatie over de plaats van het rollenspel (op het werk of buiten het bedrijf bijvoorbeeld), wat de aanleiding is van het gesprek (bijv. ruzie op de werkvloer of doelen die niet behaald zijn), waar het gesprek om gaat en wie er betrokken zijn bij het gesprek.

Plaats van het gesprek

Bij de plaats van het rollenspel wordt aangegeven om wat voor organisatie het gaat. Als het specifiek over een afdeling gaat zal dat hier ook worden toegelicht. Het is van belang te weten waar een gesprek zich afspeelt, is dat op kantoor of niet?

Aanleiding gesprek

Bij de aanleiding van het gesprek gaat het er over welke situatie je na gaat spelen. Als je leiding gaat geven dan kan het bijv. zijn dat een van de medewerkers niet goed functioneert. Maar er kan ook sprake zijn van een klantgesprek en dat kan gaan over een ontevreden of een woedende klant. Er wordt dan gekeken hoe jij hiermee omgaat in de praktijk. Hoe stressbestendig ben je? Hoe kalmeer je een kwade klant? Hoe ga je om met medewerkers die hun werk niet goed doen enzo? Het gaat om jouw houding en reactie in een moeilijke situatie.

 

Waar het om gaat

De aanleiding is van groot belang, maar wat moet er nog meer gebeuren? Hoe komt het dat een medewerker niet goed meer functioneert of waarom zou een klant ontevreden zijn en waarover is hij of zij ontevreden of boos? Je krijgt meer details zodat je je nog beter voor kunt bereiden hoe je het gesprek gaat voeren.

Betrokkenen

Wie zijn er betrokken bij een gesprek? Vaak krijg je de naam en de functie van de betrokken personen te horen. Dit allemaal samen vormt de situatieschets. Je krijgt alleen een verhaal te zien en daarin zijn deze punten allemaal verwerkt. Het is dan aan jou om de meest relevante informatie er uit te halen. Het staat vaak kort en krachtig op papier en je krijgt voldoende tijd om het geheel door te nemen en dan weet jij wat er van je wordt verwacht tijdens het rollenspel. Echter is er nog een heel belangrijk onderdeel wat je moet weten, namelijk je eigen rol in het gesprek.

Individuele informatie

Je krijgt samen met je tegenspeler ook nog individuele rolinformatie. Wat krijg je dan te zien?

-Functie, welke functie moet je uitoefenen tijdens een gesprek. Ben jij de manager van een afdeling of ben jij een assistent? Dit is van belang om te weten, zodat je je goed kunt voorbereiden en weet wat je wel/niet kunt zeggen.

-Omstandigheden die relevant zijn voor de situatie. Als het gaat over een collega die niet tevreden is, is het van belang om te weten waarom dit zo is. Het kan zijn dat iemand altijd te laat komt of dat iemand niet samen kan werken. Hierdoor weet je waarop je de persoon in kwestie aan kunt spreken.

-Motief van een gesprek wordt vaak ook gegeven. Het kan zijn dat je manager bent en dat jij niet tevreden bent over een collega, omdat de collega niet goed samenwerkt of altijd te laat komt. Dit zijn dan de omstandigheden waar je naar moet kijken. Maar het motief geeft dan aan waaruit dit naar voren is gekomen. Komen collega’s vaak klagen of worden doelen niet bereikt?

-Het is ook van belang om te weten hoe jij tegen een gesprek aan kijkt. Ook dit zal beschreven staan in de uitleg. Het kan zijn dat je te lezen krijgt dat een collega het zelf niet zo ziet dat ze te laat komt, maar anderen klagen wel. Probeer altijd na te gaan wat er gaande is en vraag door. Waarom zijn dingen zo ontstaan?

-Wat is je relatie met de tegenspeler? Ook dit staat in je beschrijving. Is de een de manager van de ander? Het is belangrijk de relatie tussen personen te kennen, zodat je het gesprek hierop voort kunt zetten.

-Ook de beschrijving hoe het gesprek gaat starten staat al op papier.

Rollenspel voorbereiden

Nog meer rollenspel voorbleeden oefenen

Wil je nog meer rolllenspel voorbeelden oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. bekijk hieronder onze trainingspakketten.

Assessment A

€27,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Assessment B

Meest verkocht

€47,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Rollenspel Training

+Capaciteitentest Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Assessment C

€37,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Rollenspel Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

“In het verleden scoorde ik op IQ-testen tussen de 115 en de 120. Na een tijdje oefenen was mijn score gestegen naar 130! Het is echt waar dat je door te oefenen en door jezelf goed voor te bereiden veel beter scoort

Marc Verbeek

“De assessmenttraining is een goede oppepper geweest. De training heeft me goed geholpen met het voorbereiden op het assessment. En de punten die je als valkuilen noemt zijn zeker de juiste. Het heeft me met succes geholpen om door het assessment heen te komen. Super bedankt!

Joost Groeneveld

“Beste Clayton, wil je kort bedanken. Heb vorige week deel A niveau 5 met succes doorlopen. Mede dankzij je programma. Het gaf me een groot voordeel om van tevoren te weten wat ik kon verwachten.”

Stefan Janssen