Rollenspel verkoop
arrow_drop_up arrow_drop_down

Rollenspel verkoop, je kunt er vaak mee te maken krijgen binnen je werkveld. Daarom is het goed om voorbereid te zijn op wat er kan komen. Denk daarbij aan verkoopgesprekken, vaardigheden die daarbij komen kijken, situaties die je tegen kunt komen en hoe je ermee om kunt gaan. Alles kan worden geleerd en daar helpen wij je graag bij. Lees alles op je gemak door en dan weet je meer over een rollenspel verkoop.

Inhoudsopgave

    1. De klant is koning
    2. Voorbereiden van verkoopgesprekken
    3. Rollenspel oefenen voor assessment
    4. Vaardigheden bij verkoop

 

De klant is koning

Hoe houd jij het vol als je tegenover een lastige klant in een winkel staat, of als je een lastige klant telefonisch te woord moet staan? Niet iedereen kan van nature rustig en beleefd blijven als iemand onaardig of zelfs onredelijk is. Toch is dat een belangrijke eigenschap als je direct met klanten te maken krijgt. Je kunt je daarop voorbereiden. Je kunt het leren hoe je om dient te gaan met de wat “moeilijkere” klanten. Het rollenspel kan je daarbij helpen. Klanten helpen in een winkel, maar ook klanten als bedrijf binnenhalen hebben een juiste aanpak nodig om daarin te slagen. De juiste gesprekstechniek kun je leren.

klant-is-koning

Voorbereiden van verkoopgesprekken

Goede verkoopgesprekken zijn van essentieel belang om een order binnen te halen. Je kunt dit leren door video’s te bekijken en door de techniek van een verkoopgesprek te trainen. Je leert om te letten op verbale en non-verbale signalen. Je leert open vragen te stellen, je leert om door te vragen en je wordt niet onrustig als er een stilte valt. Speel zelf met een bekende een rollenspel, zorg voor een tegenstander die weet wat hij of zij moet doen. Kijk online de vele video’s, ook daarvan leer je veel, zeker van de nabespreking. Neem de tips ter harte! Klantgerichtheid is belangrijk, maar o zo moeilijk. Hoe doe je dat als er een klant met een klacht bij je komt?

      • Probeer achter de kern van het probleem te komen dan weet je exact wat er opgelost moet worden
      • Wat zijn de verwachtingen van de klant?
      • Waar ging het mis?

Door je te richten op deze en andere vragen voelt de klant zich gehoord en serieus genomen. Je luistert naar zijn of haar probleem en komt niet meteen met een oplossing. Dat vereist training, want het liefste komen we meteen met een oplossing om van het probleem af te zijn.

Ook wanneer er geen problemen en/of klachten zijn is een goed (verkoop)gesprek essentieel. Waar let je dan op? Dit leer je tijdens het oefenen van een rollenspel. Ook door online filmpjes van nagespeelde situaties te bekijken en na te bespreken leer je veel over gesprekstechnieken

Rollenspel oefenen voor assessment

Als jij voor je assessment een rollenspel moet doen en dat is vaak het geval (informeer er naar), dan is het aan te raden dat jij je hierin voldoende verdiept. Dat kan eenvoudig online. Denk niet “o, een rollenspel op het assessment dat doe ik wel even”, een rollenspel is namelijk een belangrijk onderdeel en hierdoor wordt er veel over jou duidelijk. Zorg dat je hiermee een positieve indruk achterlaat. Je kunt te maken krijgen met diverse rollenspellen:

      • Een algemeen rollenspel

Bij een algemeen rollenspel kun jij een rol toebedeeld krijgen die alles met de functie (die jij ambieert) te maken heeft. Men kijkt hoe jij in deze functie handelt. Soms ook wordt er expres een andere rol aan je gegeven, omdat men jou als persoon wil beoordelen en hoe je als persoon handelt. Begin altijd met het zoeken naar de weerstand van de tegenspeler en benoem deze. Van daaruit stuur jij het gesprek in de door jou gewenste richting. Bij een rollenspel moet je heel goed naar je tegenspeler luisteren.

      • Een rollenspel speciaal voor een leidinggevende

Bij dit rollenspel word jij beoordeeld naar je leidinggevende kwaliteiten. Je krijgt het hierbij niet gemakkelijk. Je moet bijvoorbeeld iemand aanspreken op ongewenst gedrag of iemand extra werk geven met een deadline. Je zult veel tegengas krijgen van je tegenspeler. Ook bij dit rollenspel zoek jij naar de weerstand van die tegenspeler. Luister aandachtig en stel de juiste vragen om erachter te komen. Benoem jouw bevindingen, zodat de tegenspeler merkt dat jij zijn of haar tegenstand begrijpt. Vervolgens mag je paal en perk stellen en de leiding nemen.  

      • Een rollenspel waarbij jij de rol van collega speelt

Geen leidinggeven maar een goede collega zijn! Probeer je doel te bereiken, maar stel je collegiaal op. Denk vanuit het team.

      • Een rollenspel waarbij jij een verkoopgesprek moet houden

Wanneer jij te maken krijgt met de verkoop van goederen en/of diensten dan heb je vaak rechtstreeks contact met de klanten. Je ontkomt er in een bedrijf niet aan dat mensen soms ontevreden zijn, klachten hebben enz. Toon in dat geval begrip. Laat horen dat jij het probleem begrijpt, maar vermijd de schuldvraag. Maak je excuses (ook als het geschil door een collega is veroorzaakt, jij vertegenwoordigt het bedrijf). Als het probleem duidelijk is en jij begrip hebt getoond, ga je aan een oplossing werken. Probeer daarbij te bewerkstelligen dat de uitkomst voor beide partijen positief is. Creativiteit bij het bedenken van oplossingen is essentieel.

Vaardigheden bij verkoop

De vaardigheden die je nodig hebt leer je door praktijksituaties (na) te spelen. Je tegenspeler moet wel wat kennis in huis hebben, zodat jij wordt getriggerd en uitgedaagd. Iemand die overal ja op zegt en geen weerwoord heeft is een te gemakkelijke gesprekspartner. In de praktijk kom je namelijk in contact met zeer verschillende mensen, die het jou bijzonder moeilijk en soms wel eens onmogelijk kunnen maken. Daartegen moet je opgewassen zijn. Je blijft te allen tijde vriendelijk en vooral correct in de omgang en in jouw woordkeuze. Je mag je nooit laten verleiden tot onbeleefd gedrag, al wordt er soms het bloed onder je nagels vandaan gehaald. Dat kost moeite en zelfbeheersing. Is jouw zelfbeheersing niet zo geweldig groot?

Geen paniek, dat kun je wel leren door dit onderdeel te oefenen. Verkoop kan gaan over een enkel product, maar er kunnen ook grotere belangen op het spel staan namelijk klanten overtuigen dat ze met jouw bedrijf zaken moeten doen. Je moet dan overtuigingskracht bezitten en duidelijk de voordelen van jouw bedrijf kunnen benoemen. Waarom moet deze potentiële klant voor jouw bedrijf kiezen? Het voeren van een zinvol gesprek met goed resultaat (jij haalt de order binnen!), kun je prima leren met behulp van een rollenspel verkoop.

Over de schrijver
Zoals je weet ben ik van Assessmenttrainer voorheen ook van Politietest.nl In het dagelijks coach en train ik assessment kandidaten op onze website delen we gratis waarde via ons blog met artikelen en video’s voor bijna alle doelgroepen. Ik ben zelf ruim 10 rekruiter geweest en ik heb heel veel ervaring op gedaan met sollicitatieprocedures wat me op viel was dat maar een klein deel van de assessment kandidaten zich op de juiste manier voorbereiden omdat ze vaak geen idee hadden wat ze te wacht stond. Per toeval ben ik aan de andere kant van de sollicitatieprocedure uitgekomen sinds 2 jaar coach en train ik assessmentkandidaten dit doe ik dit met heel veel plezier. We hebben in 2016 een slaggingspercentage van 93% gehaald hier ben ik eerlijk gezegd best trots op!
Reactie plaatsen

GRATIS E-BOOK

Download De TOP 10 Valkuilen van Assessments en voorkom dat je gaat falen bij je assessment door niet dezelfde fouten te maken als 70% van je medekandidaten.

50%
GRATIS E-BOOK
Wil jij je medekandidaten een stapje voor blijven?
Download gratis e-book