05 augustus 2015 

Competentielijst

Competentielijst

Dankzij de competentielijst krijg je meer inzicht in de competenties die er zijn. Zou je een paar competenties kunnen bedenken waarover jij beschikt? De competentielijst geeft je inzicht in welke er allemaal zijn. Er zijn online veel lijsten te vinden, maar voor iedere functie heb je weer andere competenties nodig. Let er dus op bij het solliciteren dat je nagaat over welke competenties je moet beschikken. Er is een competentielijst voor je samengesteld. Naast deze lijst krijg je hier ook informatie over de veel gevraagde competenties. Altijd handig om te weten, zodat je je voor kunt bereiden op je assessment. Het volgende komt op deze pagina aan bod:

Inhoudsopgave

[[showindex]]

assessment training banner

Wat is de competentielijst?

Een competentielijst is een lijst met competenties, zoals de naam zegt. Deze lijst is verdeeld in categorieën. Er wordt op deze pagina een onderscheid gemaakt in communicatieve competenties, beïnvloedende competenties, beherende competenties, probleemoplossende competenties, motivationele competenties en persoonsgebonden competenties. Het is voor jezelf goed om deze lijst er bij te pakken en dan voor jezelf na te gaan over welke competenties je beschikt, welke matig en welke nauwelijks. Probeer iedere keer een recent voorbeeld te geven uit de praktijk. Hierdoor kun je je voorbereiden op een gesprek. Er worden tijdens een gesprek vaak voorbeelden ter toelichting gevraagd. Nog beter is het om jezelf aan te wennen meteen met duidelijke praktijkvoorbeelden voor de dag te komen.

Communicatieve competenties

Bij de communicatieve competenties gaat het over communicatie. Als je binnen een bedrijf gaat werken, is het van belang dat je over de competentie communicatie beschikt. Je moet goed kunnen luisteren naar anderen, informatie duidelijk aan anderen kunnen overbrengen, samen kunnen werken en over mondelinge en schriftelijke vaardigheden beschikken. De volgende competenties horen hier bij:

Luisteren
Mondelinge presentatie
Mondelinge vaardigheid
Overtuigingskracht
Schriftelijke vaardigheden
Klantgericht
Samenwerken
Sociaal
Motiverend
Netwerkvaardigheden

Beïnvloedende competenties

Er bestaan ook beïnvloedende competenties. Dit is ook van belang binnen een organisatie. Kun jij anderen taakgericht aansturen? Kun je samenwerken? Deze competenties horen hier bij:

Flexibel
Groepsgericht aansturen
Individugericht aansturen
Organisatiegericht aansturen
Taakgericht aansturen
Samenbindend leiderschap
Ontwikkelen medewerkers
Optreden
Samenwerken
Interpersoonlijk sensitief

Beherende competenties

Er bestaan ook beherende competenties. Als je in het werkveld bezig bent, is het belangrijk dat je prioriteiten kunt stellen, de voortgang kunt controleren en kunt plannen en organiseren. De competenties die hierbij horen zijn:

Motiverend
Plannen en organiseren
Initiatief nemend
Zelfvertrouwen
Verandervermogen
Delegeren
Timemanagement
Prioriteiten stellend
Voortgangscontrole
Leiderschap skills

Probleemoplossende competenties

Binnen het werkveld krijg je vaak te maken met probleemoplossende competenties. Hoe goed ben jij hierin? Kun jij problemen analyseren? Ben je creatief en ben jij je bewust van de omgeving? Heb jij een toekomstvisie en ben je betrokken bij hetgeen wat je doet? Kun je met details omgaan en ben je stressbestendig? Alle competenties die hierbij horen vind je hieronder:

Probleemanalyserend
Creatief
Verandervermogen
Omgevingsbewust
Oordeelvormend
Organisatiesensitief
Toekomstvisie
Betrokken
Omgang met details
Stressbestendig

Motivationele competenties

Bij de motivationele competenties gaat het over initiatief durven nemen, onafhankelijk zijn, motiveren en samen kunnen werken. Het is echt gericht op jouw motivatie en die van anderen. Competenties die hierbij horen zijn:

Ambitieus
Energiek
Initiatief nemen
Klantgericht
Servicegericht
Managementidentificatie
Onafhankelijkheid
Prestatiemotivatie
Motiverend
Samenwerken

Persoonsgebonden competenties

Er bestaan ook persoonsgebonden competenties. Durf jij iets? Ben je collegiaal en hoe is het gesteld met je leervermogen? Een werkgever wil hier graag alles over weten, zodat hij weet wie hij binnenhaalt na het solliciteren. De competenties die hierbij horen zijn:

Durf, lef
Toegewijd
Discipline
Ambitieus
Integriteit
Collegiaal
Leervermogen
Energiek
Zelfinzicht
Snel schakelen

Veel gevraagde competenties

Natuurlijk vraag je je af welke competenties er dan vaak worden gevraagd binnen het bedrijfsleven. Dit hangt echt af van de functie waar je naar gaat solliciteren. Samenwerken is de eerste competentie die hierbij hoort. Overal waar je gaat werken, kom je wel met deze competentie in aanraking. Je hebt collega’s om mee samen te werken, of binnen de zorg waar je met andere hulpverleningsinstanties moet samenwerken. Kortom als je goed kunt samenwerken heb je op veel plaatsen al een grote kans op een baan. Maar klantgerichtheid is ook van belang, met name wanneer je bij een klantenservice of in een winkel wilt werken. Je moet vriendelijk zijn, met de klant mee denken en op zoek gaan naar een passende oplossing. Het is daarbij van belang dat je rustig blijft. Overtuigingskracht is ook een belangrijke competentie en zeker wanneer je producten wilt verkopen. Resultaatgerichtheid is ook van belang net als leidinggeven. Het gaat er om dat je laat zien wat je kunt en aan de hand daarvan wordt beoordeeld of jij een geschikte kandidaat bent voor de betreffende functie.

STAR methode

Tijdens een assessment worden er competenties van je gevraagd, je vindt deze op de competentielijst. Het is goed om je daar op voor te bereiden en dat kan aan de hand van de STAR methode.

  • S staat voor situatie. Je geeft de situatie aan, met wie was je en waar, wat was er gaande?
  • T staat voor taak. Je geeft aan welke taak je op je hebt genomen en eventueel waarom.
  • A staat voor actie of activiteiten. Je geeft aan welke acties je hebt ondernomen, welke stappen heb je gezet.
  • R staat voor resultaat. Je geeft aan wat je hebt gedaan en wat daarvan het resultaat is geweest voor jou als persoon, voor de omgeving of voor de organisatie.

Je kunt altijd nog aangeven wat je er van hebt geleerd of waarom je op een bepaalde manier hebt gehandeld. Zo laat je zien dat je in staat bent om terug te kijken naar je eigen handelen en hierop te reflecteren. Wat heb je prima gedaan en wat kun je verbeteren?

Start methode

Nog meer competentielijsten oefenen

Wil je nog meer competentielijsten oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Bekiijk hieronder onze trainingspakketten.

Assessment A

€27,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Assessment B

Meest verkocht

€47,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Rollenspel Training

+Capaciteitentest Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Assessment C

€37,-

+Assessment Training

+Mindset Training

+Rollenspel Training

+Alle Bonussen

+Assessment Community

+Live Support

+Coaching via mail

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

“In het verleden scoorde ik op IQ-testen tussen de 115 en de 120. Na een tijdje oefenen was mijn score gestegen naar 130! Het is echt waar dat je door te oefenen en door jezelf goed voor te bereiden veel beter scoort

Marc Verbeek

“De assessmenttraining is een goede oppepper geweest. De training heeft me goed geholpen met het voorbereiden op het assessment. En de punten die je als valkuilen noemt zijn zeker de juiste. Het heeft me met succes geholpen om door het assessment heen te komen. Super bedankt!

Joost Groeneveld

“Beste Clayton, wil je kort bedanken. Heb vorige week deel A niveau 5 met succes doorlopen. Mede dankzij je programma. Het gaf me een groot voordeel om van tevoren te weten wat ik kon verwachten.”

Stefan Janssen