Situaties rollenspel
Welke situaties rollenspel kun je krijgen bij een assessment? Dat is afhankelijk van de functie waar je naar gaat solliciteren. We leggen je daarom verschillende situaties uit, dan kun je bekijken waar jij mee te maken zult krijgen tijdens jouw assessment. Jij als kandidaat en je tegenspeler nemen een bepaalde rol aan tijdens het rollenspel. Vaak is dat gebaseerd op een bepaalde situatie, die te maken heeft met de functie waar je naar solliciteert. Aan de hand van de situatie laat je zien wat je kunt en hoe je een probleem of situatie op zou lossen. Je wordt geobserveerd tijdens dit rollenspel. Hoe is je houding, je woordkeuze, hoe verloopt de interactie met de tegenspeler enz.? Op deze pagina wordt het volgende besproken:
Inhoudsopgave
Hoe verloopt een rollenspel?
Bij een rollenspel heb je een doel voor ogen en dat is dat je op zoek gaat naar de weerstand bij de tegenspeler en deze weg gaat nemen. Je tegenspeler heeft namelijk instructies gekregen. Maar jij hebt ook instructies gekregen en deze mag je voor aanvang van het rollenspel doornemen. Op die manier kun je een gesprek dus voorbereiden. Zorg dat je hierbij goed let op alle punten, lees alles geconcentreerd en kritisch door, zodat je ook weet wat er van je wordt verwacht. Als je goed weet wat je moet doen ga je ook zelfverzekerd een gesprek in. De rollen die je tegen kunt komen, worden op deze pagina besproken.
In deze video vind je verschillende soorten situaties:
Leidinggevende
Als je gaat solliciteren voor een leidinggevende functie willen de assessoren graag inzicht in jouw leidinggevende capaciteiten. Tijdens een rollenspel kun je laten zien hoe jij daarmee omgaat. Daarbij kun je bijvoorbeeld laten zien hoe je werknemers over kunt halen tot bepaald gedrag of je moet ze aansporen voor bepaalde activiteiten. Het kan ook zijn dat je leiding geeft aan een team en dat je je werknemers aan moet spreken op ongewenst gedrag op de werkvloer. Je tegenspeler kan het je erg lastig maken tijdens het gesprek, dus zorg dat je rustig blijft, dat is namelijk een van de punten die men wil testen. Je mag niet fel of boos reageren (geen kort lontje hebben), het gaat er om dat je kalm kunt blijven onder moeilijke omstandigheden. Jouw doel is om samen tot een constructief einde te komen. Je moet goed luisteren naar wat de ander zegt, vragen stellen en zorgen dat je duidelijk krijgt hoe de ander er in staat. Vanaf dat punt ga je samen op zoek naar de oplossing.
Adviseur
Tijdens een rollenspel kun je te maken krijgen met de rol als adviseur. Het doel voor de assessoren is een beeld krijgen van je beslissingscapaciteiten en ze willen weten of dat je onder druk kunt presteren. Je zult daarbij moeten laten zien dat je voordelen en nadelen tegen elkaar kunt afwegen. Je zult uiteindelijk een keuze moeten maken en deze dien je dan te presteren aan je tegenspelers. Er zijn hierbij geen goede en fouten antwoorden en dat is voor jou ook prettig om te weten. Het gaat er juist om dat je je keuzes kunt onderbouwen. Je tegenspeler probeert namelijk je keuze onderuit te halen en dan is het aan jou om duidelijk te zijn hoe jij tot een bepaalde keuze bent gekomen. Duidelijk spreken en goed onderbouwen is hierbij van groot belang.
Gesprek met collega
Het kan zijn dat je tijdens het rollenspel een gesprek met een collega moet voeren. Je krijgt dan voorafgaand aan het gesprek te horen wat daarbij je doel is. Het gaat er om dat je collegiaal blijft en samen tot een oplossing probeert te komen. Soms wil je iets van een collega, bijvoorbeeld advies over werkzaamheden, maar het kan ook zijn dat je een collega aan moet spreken op ongewenst gedrag. Dit is dan al wat lastiger, maar het gaat er om hoe dat je de boodschap brengt. Je moet tijdens het hele gesprek collegiaal blijven en vriendelijk. Je moet niet de confrontatie aangaan door boos en fel te reageren. Je wilt namelijk alleen de achterliggende gedachten van je collega ontdekken en daar speel je op in. Je gaat samen op zoek naar een oplossing die voor beide partijen goed is en daarbij dien je vaak wel creatief te zijn.
Gesprek met een klant
Tijdens het rollenspel kun je ook te maken krijgen met een gesprek met een klant. Dit komt vaak naar voren bij commerciële functies. Je hebt hierbij veel contact met klanten en dan kun je dit dus verwachten. Je kunt hierbij te maken krijgen met een ontevreden klant, of een klant die aangeeft dat hij slecht is behandeld door een collega. Het is nu aan jou om daarmee in gesprek te gaan en te laten merken dat je de klant begrijpt en samen op zoek wilt gaan naar een oplossing. Je dient gedurende het hele gesprek vriendelijk te blijven en begrip te tonen. Creatief zijn en rustig blijven, dat is waar het om gaat. Laat de klant zijn verhaal doen, door zelf rustig te blijven zal de klant na een tijdje ook kalmeren en zo kom je samen tot een oplossing.
Tips bij een rollenspel
Je kunt verschillende situaties bij een rollenspel tegenkomen, welke dat zijn of welke dat is, weet je niet van te voren. Toch kun jij je wel degelijk voorbereiden.
- Zo probeer je bij een rollenspel altijd de weerstand van je tegenspeler te ontdekken en weg te nemen. Je speelt er op in door vragen te stellen en rustig te blijven.
- Blijf vriendelijk en rustig, zorg ook dat je dat uitstraalt, dit heeft vaak een gunstige werking op je tegenspeler.
- De non-verbale communicatie is ook van belang, hierdoor kun je namelijk laten merken dat je luistert. Laat ook een geïnteresseerde houding zien, knik af en toe om te laten zien dat je luistert en blijf de ander aankijken. Oogcontact is namelijk erg belangrijk tijdens een rollenspel.
Nog meer situaties rollenspel oefenen
Wil je nog meer situaties rollenspel oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Bekijk hiieronder onze trainingspakketten.