Your code here Competentie overtuigingskracht | Hoe het wel moet!
10 augustus 2015 

Competentie overtuigingskracht

Competentie overtuigingskracht

De competentie overtuigingskracht kom je regelmatig tegen als je gaat solliciteren. Een werkgever wil graag dat je mensen kunt overtuigen, het kan zijn dat je klanten moet overtuigen om bijv. een product of dienst af te nemen. Maar het kan ook zijn dat je je collega’s gaat overtuigen om samen een doel te bereiken. Bij de competentie overtuigingskracht gaat het over jouw houding, die erop is gericht om anderen te overtuigen van een standpunt, dit is dan gericht op het verkrijgen van instemming met bepaalde ideeën of plannen. Je kunt dit niet zomaar realiseren, daarvoor heb je bepaalde argumenten nodig, je dient alles goed te kunnen verwoorden en je hebt ook persoonlijk overwicht nodig. Op deze pagina komt het volgende aan bod.

Inhoudsopgave

assessment training banner

Competentie overtuigingskracht

Positief resultaat

Als je je kunt richten op de voordelen, dan kun je van het positieve uit gaan en dat werkt vaak het beste. Je kunt hierdoor anderen overtuigen en aan de hand van goede argumenten uitleggen wat je denkt en wat er gaande is. Laat anderen merken wat het beste is, kom met voorbeelden en gebruik daarbij goede argumenten. Het is ook van belang dat je zelfverzekerd bent en voor jezelf op kunt komen. Jij wil iets bereiken en daarom anderen overtuigen, dit kan alleen wanneer jij precies weet wat je wil doen en wat je wil bereiken. Je moet echt zeker zijn van jezelf en dan pas kun je dat overdragen op anderen. Het is goed dat je daar mee gaat oefenen. Het is niet iets wat iedereen uit zichzelf kan, maar je kunt er wel aanleg voor hebben en dan is het goed dat je daar wat mee gaat doen.

Behoeften vertalen

Kun jij de behoefte van de doelgroep vertalen naar argumenten om je eigen mening te ondersteunen? Dit is van groot belang bij de competentie overtuigingskracht. Ook is het van belang dat je goed kunt praten. Je wil anderen overtuigen en dat kan alleen als je snel een antwoord klaar hebt en in kunt haken op de mening van de ander. Daarvoor dien je ook creatief te zijn. Je kunt je eigen mening dan ook kracht geven door alles te onderbouwen met voorbeelden. Je hebt vaak veel vertrouwen in jezelf en in je eigen kunnen en dat draag je uit. Daardoor laat jij zien wie je bent en waar je voor staat. Dit draag je over op anderen. En als je dit goed kunt, zullen anderen jouw adviezen en ideeën graag opvolgen, zonder dat zij er enige twijfel over hebben.

Daarnaast zijn bij de competentie overtuigingskracht de communicatieve vaardigheden en adviesvaardigheden van groot belang. Je dient ook te weten hoe je een potentiële klant kunt overtuigen een bepaalde order bij jouw bedrijf te plaatsen. Hoe zou jij dat doen? Er zijn verschillende manieren en iedereen zal dat op zijn of haar manier doen. Als je maar weet wat je doet en dit op een goede manier aanpakt.

Tips Klanten overtuigen

Er zijn zoals aangegeven verschillende manieren om je klanten te overtuigen, een paar tips:

  • Je moet er van uit gaan dat je verhaal belangrijker is dan je woorden. Sommige mensen beginnen met een slogan en gaan er dan vanuit dat het een goede basis is. Maar je verhaal van de basis is veel belangrijker. Je wil je klanten overtuigen en daar heb je meer voor nodig dan alleen een slogan.
  • Eenvoudig houden is ook van belang, als je iets presenteert, doe het dan niet langer dan 15 minuten. Je vertelt het belangrijkste aan je klanten. Als je namelijk een half uur of langer gaat praten, dan is het niet meer interessant, klanten haken af, gaan andere dingen doen en vergeten wat je hebt gezegd. Kort en krachtig is daarom beter en ga voor jezelf na wat je echt moet vertellen en wat echt van belang is en bereid aan de hand daarvan dan een praatje voor om je klanten te overtuigen.
  • Wees empathisch, zorg dat je je in kunt leven in de klanten en probeer hun gedachten te lezen. Geef bijvoorbeeld aan: ik begrijp wat je denkt, en daarom….. . Laat merken dat je luistert en met hun gedachten mee kunt gaan.
  • Emotie, welke emotionele waarden zitten er aan een product, zorg dat je dit duidelijk kunt maken aan de klanten. Klanten willen vaak weten waarom een product voor hen van belang is en dit kun je uitleggen door voorbeelden te noemen en deze “fraai in te pakken.”
  • Probeer het in de praktijk eens uit, kun je mensen om je heen eenvoudig overtuigen of heb je daar moeite mee? Misschien gaan mensen heel snel mee in je verhaal en dan weet jij dat het wel goed zit. Soms moet je er wat meer moeite voor doen, maar dan kun je wel bekijken of je erin groeit en of het beter gaat. Je merkt het aan de reacties van de mensen om je heen. Neem de tijd om te kijken hoe je hierin kunt groeien en welke baan er het beste bij je past. Een baan die bij je past, daar voel jij je gelukkig bij!

Nog meer competentie overtuigingskracht oefenen

Wil je nog meer ccompetentie overtuigingskracht oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Bekijk hieronder onze trainingspakketten.

117,-

€ 37,-

Assessment Coaching programma

Krijg direct toegang levenslang toegang tot al onze cursussen van de Assessment Coaching programma die het volgende bevatten:  Capaciteitentest Oefenkit  Assessment Training,   en een Assessment Gids

Twijfel je nog? Geen risico met onze 30 dagen 'niet goed-geld terug garantie'!

“In het verleden scoorde ik op IQ-testen tussen de 115 en de 120. Na een tijdje oefenen was mijn score gestegen naar 130! Het is echt waar dat je door te oefenen en door jezelf goed voor te bereiden veel beter scoort

Marc Verbeek

“De assessmenttraining is een goede oppepper geweest. De training heeft me goed geholpen met het voorbereiden op het assessment. En de punten die je als valkuilen noemt zijn zeker de juiste. Het heeft me met succes geholpen om door het assessment heen te komen. Super bedankt!

Joost Groeneveld

“Beste Peter, wil je kort bedanken. Heb vorige week deel A niveau 5 met succes doorlopen. Mede dankzij je programma. Het gaf me een groot voordeel om van tevoren te weten wat ik kon verwachten.”

Stefan Janssen