Competentie klantgerichtheid

De competentie klantgerichtheid kan centraal staan bij de functie waar je naar gaat solliciteren. Het is daarbij van belang dat jij weet wat de competentie inhoudt. Op deze pagina bespreken we de inhoud van de competentie, hoe deze competentie getest kan worden, je krijgt tips om je voor te bereiden en je kunt het assessment oefenen. Zorg dat je alle informatie rustig doorneemt en kom er dan achter of dat jij aan de criteria van deze competentie voldoet.

Inhoudsopgave


Inhoud competentie klantgerichtheid

De competentie klantgerichtheid is heel belangrijk als je met klanten gaat werken. Je gaat solliciteren op een bepaalde functie en dan wordt er gevraagd naar de competentie klantgerichtheid. Gedurende je hele leven doe je al aan competenties ontwikkelen. Maar het is ook belangrijk dat je dit kunt uiten en onder woorden kunt brengen. Daarom geven we je hier meer informatie over de competentie klantgerichtheid. Tijdens een sollicitatiegesprek kan dat goed van pas komen, dan kun je namelijk aan de hand van voorbeelden toelichten waarom jij denkt de competentie te beheersen.

Wensen en behoeften klanten

Bij de competentie klantgerichtheid is het van belang dat jij als werknemer op zoek gaat naar de wensen en de behoeften van de klanten. Je dient daarbij de behoeften te onderkennen en te definiëren, soms doe je dat al eerder dan de klant zelf. Je dient begrip te tonen voor de wensen en de belangen van de klant. Je werkt namelijk voor jouw organisatie of bedrijf en je wilt deze klant graag als klant behouden. Daarom kijk je naar het probleem en wat jij voor de klant kunt betekenen: maatwerk. Let er op dat je hierbij wel de balans behoudt tussen organisatiebelang en klantbelang.

Verantwoordelijkheid

Een medewerker dient ook verantwoordelijkheid te aanvaarden voor geleverde diensten en voor gemaakte fouten. Je dient direct te reageren op klachten en je doet alles wat in je mogelijkheid ligt om de klacht naar tevredenheid van de klant op te lossen. Je moet de klachten daarbij niet op anderen afschuiven. Neem je verantwoordelijkheid!

Doorvragen

Je gaat met de klant in gesprek en je hebt daarbij oog voor welke hulp de klanten willen ontvangen en je geeft aan dat je bereid bent om deze te geven. Tijdens een gesprek check je bij de klant continu of dat er is voldaan aan de verwachtingen en de wensen. Doorvragen is van groot belang, ook als de klant iets niet helemaal duidelijk aangeeft ga je hier op in om het helder te krijgen. Je wilt laten zien dat je de klant tegemoet wilt komen en doet je uiterste best om de klant als klant te behouden. Je moet de klant laten “voelen” dat hij of zij belangrijk is.

Competentie klantgerichtheid testen

De competentie klantgerichtheid testen kan altijd. Er zijn verschillende methoden om zelf te kijken of jij voldoet aan de verwachtingen die bij deze competentie horen. Om te beginnen zou je een competentietest kunnen doen, je komt er dan achter welke competenties bij jou of in de functie dominant zijn. Er kan ook een speciale competentietest gedaan worden die is gericht op de competentie klantgerichtheid, dit kan dan af worden gezet tegen andere competenties die hiermee te maken hebben.

Tips competentie klantgerichtheid

Je wilt graag laten zien dat je beschikt over de competentie klantgerichtheid, hoe laat je dat tijdens een gesprek zien?

  • Je neemt een correcte en open houding aan. Dit doe je door het verhaal aan te horen, stel vragen aan de ander om een duidelijk beeld te krijgen van wat er gaande is. Onderbreek de klant zo min mogelijk, maar laat hem eerst alles vertellen. Noteer tussendoor eventueel zaken waar je dan later op terug kunt komen. Laat merken dat je de tijd neemt om naar de klacht of opmerking te luisteren.
  • Je laat merken dat je luistert en gaat op zoek naar de wensen en verwachtingen. Je doet dat door af en toe ja te zeggen, maar ook door vragen te stellen aan de ander. Je laat hierdoor zien dat je interesse hebt en bereid bent om mee te denken.
  • Je vat af en toe informatie samen, om na te gaan of je alles goed hebt begrepen. Hierdoor laat je ook weer zien dat je aandachtig luistert en de ander krijgt hierdoor de kans om je aan te vullen of bij te stellen waar nodig.
  • Sta open voor feedback. De klant neemt contact op om iets te delen, dit zal niet altijd leuk zijn, maar het is geen aanval op jou, het gaat om een product of dienst van het bedrijf (meestal). Je moet daarbij dus in het belang van de klant denken en je hebt als doel het probleem op te lossen, zodat de klant niet wegloopt bij het bedrijf.
  • Je kunt vanuit jezelf voorbeelden geven uit de praktijk, hoe je omgaat met klanten. Je zou hierbij de STAR methode kunnen toepassen.

Nog meer competentie klachtgerichtheid oefenen

Wil je nog meer competentie klantgerichtheid oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Bekijk hieronder onze trainingspakketten.