De competentie: Plannen en organiseren is belangrijk als je alle werkzaamheden gedaan wilt hebben voor de deadline. Het geeft jou extra rust en daarnaast kun je beter plannen wanneer je welke taken uitvoert om alles op tijd af te krijgen. Je gaat steeds efficiënter jouw tijd indelen als je werkt aan deze competentie. Op de werkvloer kan dit een goede uitkomst bieden wanneer je meerdere taken tegelijk aangeboden krijgt. Het is daarom goed om precies te weten wat de competentie inhoudt, zodat je deze bij jezelf kunt ontwikkelen.
Met de competentie: Plannen en organiseren ben je voorbereid
De competentie: Plannen en organiseren houdt in dat je in staat bent om jouw werkzaamheden en bezigheden efficiënt in tijden op te delen, zodat je alle benodigde onderdelen geregeld krijgt. Om dit te kunnen bewerkstellingen zijn er een aantal prestatie-indicatoren opgesteld, waaraan jij kunt toetsen of je de competentie in je hebt zitten. De eerste is het efficiënt benutten van tijd. Hiervoor maak je een tijdsvolgorde, waardoor je georganiseerder aan het werk gaat. Tijdens het plannen van jouw werkzaamheden kunnen ook onverwachte veranderingen optreden. Iemand die deze competentie beheerst, kan hier goed op inspelen.
Verschillende indicatoren helpen jou bij de ontwikkeling
Met de competentie: Plannen en organiseren houd je ook de voortgang continu in de gaten en ben je op de hoogte van de stand van zaken rondom jouw werkzaamheden. Hierdoor kun je jezelf beter vasthouden aan jouw planning en verlies je het doel niet uit het oog. Dit komt van pas bij tegenslagen. Je hebt immers het doel voor ogen waar je naartoe wilt werken. Daarnaast maak je veelvuldig gebruik van bronnen, middelen en de opgedane kennis. Al deze hulpmiddelen helpen jou namelijk verder bij het bereiken van het juiste eindresultaat. Het is daarom ook belangrijk dat je jezelf tijdens dit traject blijft ontwikkelen en dus meer vaardigheden opdoet.
Andere vaardigheden inzetten voor verbetering
Deze vaardigheden kun je uiteindelijk gebruiken om het doel te behalen. Het is daarbij wel van belang dat je precies weet wat jouw doel inhoudt. Schrijf daarom voor jezelf bepaalde termen op en op welke manier je de competentie: Plannen en organiseren wilt ontwikkelen. Hierbij is het ook goed om te kijken welke sterke en zwakke punten je bezit. Hier kun je namelijk op inspelen, zoals bijvoorbeeld door eerst de vaardigheden die je minder goed beheerst aan te pakken en de rest bij te houden. Aan de hand van de voortgangscontrole kun je zien of je alle vaardigheden verbeterd hebt of dat er nog meer werk voor nodig is. Zo ook bij de competentie: Plannen en organiseren. Je moet deze immers in kunnen zetten om jouw overige vaardigheden en competenties aan te pakken.
Persoonlijke kenmerken die je moet bezitten
Daarnaast zijn er enkele persoonlijke kenmerken en competenties die je nodig hebt bij deze competentie. Zo moet je ordelijk zijn, zelfstandig en praktisch kunnen werken en moeten besluitvaardigheid, enthousiasme en jouw persoonlijke uitstraling ontwikkeld worden voordat je daadwerkelijk goed kunt plannen en organiseren. Uiteraard moet je ook doelgericht zijn en initiatief kunnen tonen om de competentie: Plannen en organiseren in te kunnen zetten. Werk hierbij ook aan een opgeruimd bureau, dit geeft jou meer rust en je zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt. Zodra je afgeleid wordt, kan het namelijk voorkomen dat je jouw planning niet meer kunt volgen.
Schakel de hulp in van een trainer
Als je merkt dat je de competentie: Plannen en organiseren nog niet goed onder de knie hebt en je moet deze wel aan kunnen tonen tijdens jouw assessment, is het wellicht een idee om een cursus of training te volgen. Tijdens deze trainingen krijg je namelijk alle handvatten om jouw tijd goed te kunnen besteden en jouw taken in verschillende blokken op te delen. Hiermee heb je aan het begin van de week een goede tijdsindeling waarmee jij aan de slag kunt gaan om jouw werkzaamheden uit te voeren. Zo zie je ook sneller welke onderdelen prioriteit hebben, waardoor je jouw doelen bereikt.