Breng jouw medewerkers in kaart met de competentie: Leiderschap
De competentie: Leiderschap houdt in dat je de goede en slechte eigenschappen van werknemers in kaart kunt brengen en daarbij ook naar jouw eigen gedrag en handelingen kijkt. Ook de invloed van jouw gedrag op werknemers moet onderzocht worden, zodat er een hoop nare situaties voorkomen kunnen worden. Je moet iemand behandelen zoals jij zelf ook behandeld wilt worden. Echter moet je hierbij wel rekening houden met het feit dat iedereen anders is en ook andere behoeften heeft. Hierdoor heeft iedereen ook een andere motivatie nodig om aan het werk te gaan. Als jij de competentie beheerst, kun je jouw werknemers aflezen en jouw gedrag hierop aanpassen.Straal vertrouwen uit op de werkvloer
Daarnaast ben je met de competentie: Leiderschap bezig met daadkrachtig overkomen zonder hiermee mensen te kwetsen. Je moet de gehele groep meekrijgen in de projecten, waarvoor overtuigingskracht noodzakelijk is. Als jij moeilijke beslissingen moet nemen is het van belang dat je deze vol overtuiging maakt. Mensen volgen immers sneller iemand die het zelfvertrouwen en verantwoording uitstraalt, waardoor er meer gedaan kan worden binnen de groep. Bot overkomen en daarbij ook een controlfreak en dominant zijn kunnen averechts werken op de productiviteit.Zorg dat werknemers zich gewaardeerd voelen
Bedenk jezelf met de competentie: Leiderschap ook dat communicatie niet alleen vanuit jou gebeurt of dat jouw werknemers niet op jou af durven stappen met een probleem. De deur open hebben staan voor jouw werknemers is iets anders dan wanneer hier ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Je moet open durven staan voor suggesties, zodat jouw werknemers het gevoel krijgen dat er ook echt naar hun wordt geluisterd. Hierdoor ontstaat een spannen sfeer en wordt er meer bereikt. Daarbij geldt ook dat je niet alleen woorden moet hebben, maar ook daad bij het woord moet voegen.Transparant zijn over de doelstellingen
De belangrijkste eigenschappen bij de competentie: Leiderschap zijn transparantie, gelijkheid en betrokkenheid. Zonder transparantie over de doelen en visies van het bedrijf worden werknemers niet gemotiveerd om alle werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast moet je jezelf niet boven anderen stellen. Ken de kwaliteiten van jouw werknemers en maak hier gebruik van, zonder dat je hierbij arrogant overkomt. Zorg daarom ook dat je betrokken bent bij wat er speelt op de werkvloer. Niet iedereen zal zomaar beginnen over problemen, terwijl dit wel een punt is wat de productiviteit naar beneden haalt. Heb daarom altijd het beste voor met jouw werknemers, zodat zij diezelfde waardering ook aan jou teruggeven.Gooi jouw ervaring in de strijd
Wellicht heb je al situaties meegemaakt waarbij de competentie: Leiderschap goed naar voren kwamen. Dit kan goed van pas komen tijdens het assessment. Je moet immers op verschillende vlakken aan kunnen tonen dat je de competentie beheerst. Denk hierbij niet alleen aan een interview, maar ook in het rollenspel. Jouw kwaliteiten worden hierbij altijd op de proef gesteld, waardoor het al snel duidelijk wordt dat jij geschikt bent voor een bepaalde functie.Nog meer oefenen
Wil je nog meer oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Klik hier om verder te gaan.