Inhoudsopgave
- Een situatie uit de praktijk nagebootst in een rollenspel
- Zowel een kantooromgeving als telefoongesprek mogelijk
- In gesprek gaan met een collega wegens ongewenst gedrag
- Als leidinggevende geef jij de beste instructies
- Los de klachten van klanten naar behoren op
- Kom tot de beste deal met een leverancier
- Een goede voorbereiding zorgt voor een positief advies
Een situatie uit de praktijk nagebootst in een rollenspel
Werkgevers zetten het rollenspel graag in om meer te weten te komen over jouw handelen in situaties. Hiervoor wordt vaak een trainingsacteur ingeschakeld die als tegenspeler dient. Deze acteur is ervaren in het doen van rollenspellen, waardoor je in dit opzicht in het nadeel bent. Echter krijg je nog tijd om jouw rol voor te bereiden, waardoor je alle informatie kritisch door kunt lezen en in jezelf op kunt nemen. Hierdoor weet je wat je te wachten staat. Houd er hierbij wel rekening mee dat jouw tegenspeler het niet makkelijk gaat maken. Het is immers belangrijk dat je jouw vaardigheden en competenties op de juiste manier inzet en dit kan niet als de acteur geen lastige situatie nabootst. De vaardigheden communiceren, luisteren en empathie staan centraal tijdens het rollenspel. Alleen op deze manier kun je de situatie naar eigen hand zetten en tot een gepaste oplossing voor beide partijen komen.Zowel een kantooromgeving als telefoongesprek mogelijk
Een rollenspel is vaak een persoonlijke ontmoeting die plaatsvindt in een traditionele kantooromgeving. Vooral bij functies als verkoper en adviseur krijg je met deze omgeving te maken. Als je gesolliciteerd hebt voor een functie in een callcenter zullen rollenspellen via de telefoon plaatsvinden. Zo heb je gelijk de situatie zoals deze ook op de werkvloer plaatsvindt. Het nadeel van een telefoongesprek is dat je niet in staat bent om op de lichaamstaal van jouw tegenspeler te letten. Je kunt dus niet aan iemand aflezen of deze langzaam begint te bedaren of dat je nog meer in de strijd moet gooien om de oplossing te vermelden.In gesprek gaan met een collega wegens ongewenst gedrag
Er zijn echter verschillende varianten van het rollenspel te verkrijgen. Een daarvan is een gesprek met een collega. In veel gevallen gaat dit om ongewenst gedrag, maar het kan ook voorkomen dat je graag een aantal taken uitbesteed wilt hebben. Als er sprake is van ongewenst gedrag, moet er gekeken worden waardoor dit gedrag vertoond wordt op de werkvloer. Je zult dus in gesprek moeten gaan en tot een goede oplossing moeten komen. Hierbij moet ook gekeken worden naar waarom jouw collega dit gedrag vertoont. Door goed te luisteren en begrip te tonen kan er een oplossing uitkomen waar beide partijen tevreden mee zijn.Als leidinggevende geef jij de beste instructies
Daarnaast kan je als leidinggevende in gesprek gaan met jouw team. Jouw team moet bijvoorbeeld instructies krijgen bij de start van een nieuw project. Je zult jouw werknemers op de juiste manier instructies moeten geven om ze aan het werk te zetten. Dit is vaak niet eenvoudig, omdat jouw teamleden vaak niet weten hoe ze iets aan moeten pakken en daarnaast niet op extra werkzaamheden zitten te wachten. Je zult daarom moeten weten hoe je het aan moet pakken om het beste resultaat te behalen.Los de klachten van klanten naar behoren op
Daarnaast zou het voor kunnen komen dat je tijdens het rollenspel een gesprek met een klant moet voeren. Deze klant is bijvoorbeeld ontevreden over hoe het bedrijf handelt en dient een klacht in. Je wilt hier een gepaste oplossing voor vinden, zodat de klant niet wegloopt bij jouw bedrijf. Hiervoor moet je empathie tonen. Jouw klant wil immers gehoord worden en het gevoel krijgen dat er iets met de klacht gedaan wordt. Een goede relatie ontwikkelen met de klant is hierbij van belang.Kom tot de beste deal met een leverancier
Een laatste rollenspel die kan voor komen binnen een assessment is een gesprek met een leverancier. Vaak is dit het geval als je een functie wilt bij een inkoopafdeling van een bedrijf. Het gesprek gaat voornamelijk over de voorwaarden die gesteld moeten worden aan een contract met de leverancier voordat je de papieren ondertekent en de order plaatst. Hierbij moet je veel overtuigingskracht hebben en daarnaast bestand zijn tegen de weerstand die geboden wordt. Een leverancier heeft immers hetzelfde doel als jou: een zo goed mogelijke deal binnenhalen.Een goede voorbereiding zorgt voor een positief advies
Welk rollenspel je ook krijgt, je moet altijd voorbereid zijn. Het is belangrijk dat je van tevoren zoveel mogelijk gaat oefenen met verschillende situaties. Laat iemand in jouw omgeving de tegenspeler zijn, zodat je een echt gesprek kunt voeren. Zorg er wel voor dat deze persoon jou weerstand durft te geven en niet snel tevreden is met de antwoorden die jij geeft. Tijdens jouw assessment zul je immers ook niet de makkelijkste situaties ondervinden, waardoor je beter alle mogelijkheden onderzocht kan hebben. Op deze manier weet je precies hoe je jouw vaardigheden en competenties in kunt zetten en kun je ervoor zorgen dat je een positief advies hebt op dit onderdeel.Nog meer oefenen
Wil je nog meer oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Klik hier om verder te gaan.