Je bent altijd bezig met de competentie: Organiseren. Je moet immers verschillende werkzaamheden op een dag uitvoeren, waardoor er een soort planning ontstaat. Daarbij komen ook nog alle deadlines en veel werk, waardoor je alles goed georganiseerd moet hebben om het overzicht te bewaren. Deze competentie is daarom belangrijk. Ook op de werkvloer moet jij kunnen aantonen dat je de competentie beheerst, zodat de werkgever weet wat hij aan jou heeft.
De voordelen van de competentie: Organiseren
De competentie: Organiseren kan jou veel voordelen opleveren. Niet alleen is het belangrijk in het werkveld, maar ook in jouw privéleven. Je wilt immers verschillende dingen gedaan krijgen, waar niet altijd evenveel tijd voor is. Je zult daarom altijd goed moeten kijken hoe je alles aanpakt en welke taken met elkaar gecombineerd kunnen worden. De deadlines moeten immers behaald worden. Door alles goed te organiseren, krijg je meer rust en voorkom je dat je tijd verspilt bij het uitvoeren van taken. De juiste tijden indelen kan jou helpen om toch aan jouw dagelijkse ontspanning te komen.
Ook helpt de competentie: Organiseren jou om niets te vergeten. Je kunt immers alle taken teruglezen in jouw planning, waardoor je ook punten af kunt strepen als deze klaar zijn. Je behoudt hierdoor het overzicht en hebt meer controle over de werkzaamheden. Ook kun je jouw grenzen beter bewaken. Het kan echter ook nadelig werken. Je wilt immers niet afwijken van jouw planning. Daarnaast is een planning maken extra werk, terwijl je ook direct van start had kunnen gaan. Je verliest in eerste instantie dus tijd door een planning te maken, maar kunt dit uiteindelijk wel goedmaken door de taken sneller uit te kunnen voeren en passend te hebben gemaakt.
Oefening baart kunst
Je moet echter wel weten hoe je aan de hand van de competentie: Organiseren kunt werken. Hierbij komt veel plannen bij kijken. Dit is in het begin oefenen. Hoe vaker je een planning maakt, hoe sneller dit uiteindelijk gaat zijn. Daarbij krijg je ook een realistische planning, welke haalbaar is. Je moet hiervoor prioriteiten gaan stellen. Schrijf daarom altijd op welke taken het eerste afgerond moeten zijn en plan deze per dag in. Zo kun je ervoor zorgen dat je alles op tijd af hebt. Eventueel kun je hier ook een to do-lijst bij maken, zodat je precies weet wat je moet doen om jouw werkzaamheden af te kunnen ronden.
Jouw werktempo van belang bij het maken van een planning
Ook moet je rekening houden met jouw eigen tempo. De een werkt sneller dan de ander. Het is goed om inzicht te krijgen in jouw werktempo, zodat je op basis hiervan de planning kunt maken. Ook moet je kijken wanneer je taken het beste kunt uitvoeren. Verschillende tijden kunnen hierbij helpen. Zo werkt de ene persoon liever ’s nachts, terwijl de ander overdag meer gedaan krijgt. Inzicht krijgen in jouw eigen werken is van belang. Ook dit hoort bij de competentie: Organiseren. Zo ook het kunnen sorteren en delegeren van taken en benodigde documenten. Hoe meer overzicht je creëert, hoe makkelijker het is om te beginnen.
Veel baat bij organiseren in de toekomst
Wanneer je blijft oefenen met het maken van een planning, kun je jezelf de competentie: Organiseren aanleren. Houd er wel rekening mee dat dit niet binnen een dag aangeleerd is. Je zult de discipline moeten hebben om ook daadwerkelijk een planning te gaan maken en hier ook de tijd voor te nemen. Als je dit uiteindelijk volhoudt, zul je er veel profijt van hebben en hebben werkgevers het gevoel dat je een betrouwbaar persoon bent die veel waarde hecht aan een georganiseerde werkplek.