De competentie: Luisteren geeft een fijn gevoel
De competentie: Luisteren houdt in dat je goed en actief kunt luisteren en dat dit prioriteit heeft op het moment dat je dingen bereikt wilt krijgen in een gesprek. De juiste concentratie is hierbij van belang, want je moet ook de juiste vragen kunnen stellen om meer informatie te verkrijgen. Oefen daarom met gesprekken en ga actief aan de slag met het ontwikkelen. Daarnaast moet je niet afdwalen tijdens het gesprek. Als je dit doet, zal jouw gesprekspartner ook geen goed gevoel overhouden aan het gesprek. Het is immers geen fijn gevoel om te merken dat je eigenlijk niet aan het luisteren bent.Kom niet met eigen ervaringen
Bij de competentie: Luisteren ben je zelf ook niet constant aan het woord. Je moet anderen laten praten en daarbij niet steeds onderbreken met eigen problemen of ervaringen. Hou deze altijd zo kort mogelijk, tot er ruimte is voor een langer verhaal. Je toont hiermee interesse in de ander. Dit is belangrijk in veel situaties. Bij problemen op de werkvloer moet je immers ook vaak een luisterend oor bieden. De aandacht die een persoon nodig heeft, kan vaak al veel resultaat boeken. Bedenk je hierbij wel dat niet iedereen aan deze competentie werkt en dat je dus ook niet altijd bij iedereen een luisterend oor terugvindt.Onderbreek iemand niet in zijn verhaal
Je hoeft ook niet altijd met een reactie te komen. Jouw mening of ervaring is vaak niet van belang, evenals overtreffende verhalen. Het is immers geen wedstrijd en je hoeft er niet doorheen te schreeuwen. De persoon tegenover jou moet zijn verhaal kunnen doen. Oefen daarom ook met stiltes als je werkt aan de competentie: Luisteren. Als iemand klaar lijkt te zijn met praten, moet je eerst een stilte laten vallen voordat je een antwoord geeft. Er kan altijd meer komen en niets is zo hinderlijk als wanneer jij dan al over jezelf begint. Iemand anders uit laten praten is hier ook een goede oefening bij. Maak geen zinnen af als iemand even niet op het woord kan. Dit kan er namelijk ook toe leiden dat dingen verkeerd geïnterpreteerd worden.Leg afleiding aan de kant
Het belangrijkste bij het ontwikkelen van de competentie: Luisteren is dat er geen afleiding in de buurt is. Jouw telefoon kan bijvoorbeeld enorm storend zijn. Daarnaast ben je sneller geneigd om deze erbij te pakken of afgeleid te raken wanneer het scherm oplicht. Leg hem daarom weg en concentreer je op het gesprek. Maak hierbij ook oogcontact met de persoon tegenover jou. Je zult merken dat jouw gesprekken steeds soepeler zullen verlopen en dat je de competentie onder de knie hebt.Nog meer oefenen
Wil je nog meer oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Klik hier om verder te gaan.