Inhoudsopgave
- De zendtijd van reclames wordt ingekocht door sponsoren
- Grote verschillen tussen commerciële en publieke omroepen
- Het geld dat de Ster verdient gaat naar het ministerie
- De publieke omroep krijgt subsidie van de overheid
- Reclame is een deel van het maatschappelijk leven
De zendtijd van reclames wordt ingekocht door sponsoren
Als de verkiezingen eraan komen, krijgen partijen gratis zendtijd op de radio en tv. Deze uitzendingen zijn vaak heel kort en trekken weinig kijkers en luisteraars. Zo komt er een garantie van toegang tot de media. Ook reclame krijgt een bepaald aantal seconden of minuten de tijd. Zowel voor, na als tijdens de uitzending is er vaak reclame te zien van vaste sponsoren. Deze kopen hun tijd voor minimaal 10.000. Hierdoor zijn ze verzekerd van hun reclames en kunnen consumenten gestimuleerd worden om bepaalde producten of diensten te kopen.
Grote verschillen tussen commerciële en publieke omroepen
Er zijn echter wel verschillen tussen zendtijd bij een publieke omroep en bij een commerciële omroep. Bij commerciële omroepen wordt minstens 15 procent van hun tijd gebruikt voor reclame. Dit betekent dat programma’s ook tussendoor vaak reclame bevatten. Bij publieke omroepen worden programma’s niet onderbroken, waardoor ongeveer de helft van de tijd gebruikt wordt voor reclame. Daarnaast wordt er bij commerciële omroepen gestreefd naar het maken van winst. Hierdoor worden zoveel mogelijk films, sport en amusement uitgezonden en wordt er gebruik gemaakt van commercials en adverteerders. Deze omroepen worden namelijk niet betaald vanuit belastinggeld.
Het geld dat de Ster verdient gaat naar het ministerie
In Nederland mogen commerciële omroepen niet meer dan 12 procent per jaar besteden aan reclame. Per uur mag dit dus maximaal 12 minuten zijn. Je kunt de zendtijd van reclame bij commerciële omroepen herkennen aan de Ster. Dit is kort voor Stichting Ether Reclame en verzorgt de reclame bij de Nederlandse Publieke Omroep. Het geld dat deze stichting binnenkrijgt gaat echter niet naar de NPO, maar naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze financiert uiteindelijk weer de NPO.
De publieke omroep krijgt subsidie van de overheid
Bij een publieke omroep worden de inkomsten niet bepaald door reclame, waardoor kwaliteit en creativiteit voorop worden gesteld. Er is subsidie vanuit de overheid, waardoor er meer gericht kan worden op bepaalde doelgroepen. Mede hierdoor wordt de zendtijd van programma’s bepaald. Dit kan ertoe leiden dat er maar een bepaalde groep mensen naar een programma kijken, omdat het veel meer informatief is dan bij een commerciële omroep. Zo kun je meer te weten komen over bepaalde onderwerpen, waardoor je jouw kennis aanzienlijk vergroot.
Reclame is een deel van het maatschappelijk leven
De zendtijd is echter niet door heel Nederland omarmt. Veel mensen vinden het zien van reclames niets bijdraagt aan het programma en gaan in de tussentijd iets anders doen. Het biedt een mooie gelegenheid om een paar minuten niet voor de televisie te hangen. Echter wil bijna heel Nederland geen extra belasting betalen om een reclamevrije omroep te krijgen. Het wordt dus ook gezien als een deel van het maatschappelijke leven. Hoewel veel mensen de reclames niet interessant vinden, wil men ze ook niet weg hebben.
Nog meer oefenen
Wil je nog meer oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Klik hier om verder te gaan.