Competentie samenwerken

De competentie samenwerken kom je in het werkveld erg vaak tegen. Als je gaat solliciteren is de kans dus groot dat er gevraagd wordt of je kunt samenwerken en zo ja of je dat toe kunt lichten aan de hand van recente voorbeelden. Voordat je dit voor gaat bereiden, is het goed om meer te weten te komen over wat samenwerken precies wil zeggen. Op deze pagina behandelen we de menselijke kant van samenwerken, de werkvormen van samenwerken, succesvol samenwerken, de STAR methode en hoe je een assessment kunt oefenen. Lees alles rustig door en zorg dat je goed bent voorbereid op wat er komen gaat.

Inhoudsopgave


Werkvormen samenwerken

Samenwerken komt voor in verschillende werkvormen. Deze lichten we je nader toe:

  • Vergaderen: Bij vergaderen werk je samen met anderen, meestal uit je eigen team. Het is een manier om effectief met elkaar te praten. Er is een goede voorzitter nodig, iedereen krijgt een agenda van de vergadering en informatie die nodig is om alles voor te bereiden. Een persoon zal tijdens de vergadering notuleren. Een goede taakverdeling hoort ook bij samenwerken.
  • Werkconferentie: Je gaat hierbij op een gelijkwaardige manier met mensen brainstormen. Je bedenkt nieuwe ideeën en wisselt deze met elkaar uit.

Succesvol samenwerken

Om succesvol samen te werken dien je te beschikken over voldoende sociale vaardigheden. Het gaat bijvoorbeeld over netwerken, contacten onderhouden en gebruiken. Dit netwerk breidt zich continu uit, je leert iedere keer nieuwe mensen kennen en krijgt nieuwe kennis en informatie. Bij samenwerken is assertief zijn ook van belang, je houdt hierbij het belang van jezelf en dat van anderen in de gaten. Diversiteit speelt hierbij ook een rol, als je namelijk om kunt gaan met verschillende mensen, maakt dat het samenwerken ook een stuk gemakkelijker.

Als je iets gedaan wilt krijgen bij anderen, dan zul je hen moeten overtuigen, ook dat is dus van belang om samen te kunnen werken. Anderen overtuigen kan, maar je kunt anderen ook beïnvloeden. Tijdens het samenwerken kun je ook met een conflict te maken krijgen, je moet leren hiermee om te gaan en samen op zoek te gaan naar een passende oplossing, dit kun je niet alleen.

Sociale eigenschappen

Sociale eigenschappen heb je zeker ook nodig om goed samen te kunnen werken. Tactisch zijn, daarmee kunnen irritaties voorkomen worden. Empathie is hierbij ook van belang, hiermee laat je zien dat je je in kunt leven in de gevoelens en gedachten van anderen. Sensitiviteit is ook van belang. Het gaat dan over de mate waarin je rekening houdt met de gevoelens en behoeften van anderen waar je mee samenwerkt.

Gedrag van een teamspeler

Je gaat samenwerken en dan zet je je dus in om samen met andere mensen doelen te bereiken. Daarbij zul je dus de verantwoordelijkheid moeten nemen en je daar naar moeten gedragen. Je draagt namelijk bij aan een gezamenlijk resultaat. Als je informatie en ideeën hebt die voor anderen van belang zijn, dan is het aan jou om dat op tijd door te geven, zodat anderen dit kunnen gebruiken. Het is belangrijk dat je tijdens het samenwerken de deskundigheid van anderen respecteert. Je helpt elkaar om doelen te bereiken, daarbij bied je ook spontaan hulp aan waar dat noodzakelijk is. Je helpt anderen ook door mee te denken en steunt initiatieven. Je blijft bij alles betrokken en meedenken en zo lever je continu een bijdrage aan het groepsproces. Hetgeen wat je wilt bereiken is een win-win situatie. Het kan natuurlijk zijn dat er spanningen in de groep zijn, dan is het ook aan jou om dat bespreekbaar te maken. Conflicten, problemen en spanningen moeten aan worden gepakt anders gaat dat ten koste van de samenwerking. Het is daarom ook van belang dat je in staat bent om te onderhandelen, maar ook dat je concessies wilt doen om samen een goed resultaat neer te zetten. Het gedrag van iedere teamspeler is belangrijk, alleen als iedereen zich inzet kan het doel bereikt worden. Als teamspeler werk je nooit op eigen houtje iets uit, je deelt informatie met de groep! Je bent niet uit op eigen belang maar op het belang van de groep en uiteindelijk het doel dat jullie samen hebben.

Bekijk onderstaande video:

STAR methode

De STAR methode is een methode die geschikt is om situaties uit te leggen en je eigen aandeel daarin duidelijk te maken. Deze methode wordt vaak toegepast tijdens een assessment wanneer je een voorbeeld uit de praktijk wilt geven. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld:

  • Situatie: Je werkt binnen bedrijf X samen met drie collega’s aan een project, maar collega A en B hebben continu een meningsverschil en willen niets toegeven aan elkaar.
  • Taak: Je bent leidinggevende en aan jou de taak om dit op te lossen en er wat van te zeggen.
  • Actie: De actie is een gesprek plannen met beide collega’s, eerst afzonderlijk (om het verhaal aan te horen van beide partijen) en dan een gesprek met zijn drieën. Je laat ze samen in gesprek gaan en stuurt bij waar nodig. Af en toe speel je er op in en wijs je hen er op dat het om samenwerken gaat en dat is gericht op geven en nemen.
  • Resultaat: De partijen zijn gewezen op het belang van samenwerken, meningsverschillen zijn uitgepraat en de collega’s kunnen weer door een deur en verder met hun werkzaamheden.

Nog meer competentie samenwerken oefenen

Wil je nog meer competentie samenwerken oefenen? Doe dan de assessment training. Met de assessment training kun je tegen een vergoeding levenslang veel gebruikte onderdelen van een IQ test onbeperkt oefenen. Op die manier zorg je er voor dat je beter presteert op een assessment en je zult hoger scoren voor een IQ test en de andere onderdelen. Bekijk hieronder onze trainingspakketten.